Kirjoittaja Aihe: Ariel VH500 sytytysennakko  (Luettu 1232 kertaa)

Huhtikuu 26, 2025, 00:11:51 ap
Luettu 1232 kertaa

Rauno Perämäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 301
Tietäisikö kukaan kertoa mikä on virallisesti kyseisen moottoripyörän sytystysennakko milleinä ennen yläkuolokohtaa? Tiedän kyllä että tangossa on vipu mistä säädellä ajon aikanakin, mutta laittaisin ihanteellisen ennakon perus asetukseksi.

Huhtikuu 26, 2025, 09:04:22 ap
Vastaus #1

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1966
Mitä tarkoitat perusennakon asettamisella? Onko se käynnistys- vai ajoennakko?

Minulla ei ole pitkään aikaan enää ollut manuaalisesti säädettäviä, mutta asettaisin myöhäisimmän säädön niin, että vipu olisi täysin laidassa. Silloin ei tarvitsisi käynnistysennakkoa etsiä.
Ajoennakko taas tulee aikahyvin korvakuulon ja perstuntuman yhteistyöllä ja sitä joutuu pikkuisen muuttelemaan nopeuden ja kuormituksen mukaan.

Harrikan keskipakoennakon säädän yläkuolokohtaan, kun kone ei käy.
Käynnistyy potkimatta ja käynnissä ennakko on se, mikä pitääkin.

Huhtikuu 28, 2025, 19:24:34 ip
Vastaus #2

Rauno Perämäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 301
Tottakai tarkoitan nimenomaan ajonaikaista ennakkoa. Tuossa on sellainen magneetto, joka vie vivulla vaijeria kiristäessä sytytystä myöhäisemmälle. Laittaisin ihanteellisen ennakon siten, että se olisi aina vivun perusasennossa hyvä. Silloin vipu pysyisi ajon aikana hyvin paikallaan, eikä hyvää kohtaa tarvisi aina erikseen etsiä. Muitta onhan se nyt kumma ellei tuollaisen sytytysennakkoa tiedä kukaan.

Huhtikuu 28, 2025, 21:08:29 ip
Vastaus #3

vesa vuorela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 535
  • Master of sparks
Hei, En tiedä minne katosi Elon ilmoittama 1/2'' ennen ykk mikä on kirjan mukaan oikein. Itse laittaisin asetuksen siten,että magneetto täydellä ennakolla ja kärjet aukeaa n.11mm eykk +-mittavirhe. Käynnistyksessä MYÖHÄSTÄT sytytystä vivulla noin puoleen sen liikkeestä,jolloin kone ei potki takaisin mutta käynnistyy helposti! T:Vesku

Huhtikuu 29, 2025, 06:23:04 ap
Vastaus #4

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1966
Jännästi kyllä poistunut kaksi saman kirjoittajan viestiä. Ekassa oli milleinä ja toisessa se puolituumaa eykk.

Huhtikuu 29, 2025, 13:02:01 ip
Vastaus #5

Petri Järvinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 106
  • Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
Book of Ariel kertoo jotta täydellä ennakolla 1/2" eykk. ja jos ajetaan pitkiä matkoja kovemmalla vauhdilla, niin voi laittaa 5/8" eykk.
Omassani on ollut tuo 5/8" ja hyvin on toiminut eikä sinisty kromi käyrästä.

PJ
(SS125A -> CB100 -> CB350F -> GS450L -> HVA WR125 -> XJ750 Seca -> K100RT -> YZ250 -> R-E G2 350cc -> NX650 -> WR250R -> VH500 -> A50R)

 Indian 101 Scout 750cc -29
 Ariel VH 500 RedHunter -54
 BSA A50R RoyalStar - 68

Huhtikuu 29, 2025, 17:11:38 ip
Vastaus #6

Rauno Perämäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 301
Kiitos tietäjille!
Ompas melkoisen suuri sytytysennakko. No uskottava se kai sitten on.

Toukokuu 01, 2025, 09:59:52 ap
Vastaus #7

Seppo Ylhäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 285
Samaa luokkaa muillakin pitkäiskuisilla koneilla. Esim. BSA B31/33:n ennakko 7/16" (11 mm) eykk. Iskunpituus 88 mm

Toukokuu 02, 2025, 09:16:58 ap
Vastaus #8

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1497
vähän asian vierestä mitä toi mahtaa olla asteina, monessa vehkeessä voi olla vaikka 40 astetta täydellä ennakolla

Toukokuu 02, 2025, 21:13:33 ip
Vastaus #9

Seppo Ylhäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 285
BSA B31: 38 astetta.
Arskalla varmaankin samaa luokkaa.

Toukokuu 03, 2025, 15:43:23 ip
Vastaus #10

vesa vuorela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 535
  • Master of sparks
Eipä ole tullut asteina mitattua mutta Arieliin en silti laittaisi enempää kuin 12mm ennakkoa,mutta mielummin 11mm! T:Vesku

Toukokuu 04, 2025, 07:18:10 ap
Vastaus #11

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11761
Tuo milleinä annettu ennakko on asentajalle kätevä-
ei tarvitse ottaa roinaa irti saadakseen astelevyn akselille.

Sopivalla mittapuikolla tai ihan oikealla ennakkomittarilla ja tulpanreiän kallistuksen huomioiden saa
ihan pikkuhetkessä ennakon riittävän oikein tämmöisiin "maatalousmoottoreihin".

Kireät kisapelit ehkä hieman eri asia.

t. Markku